Rätt verktyg och metoder för ett hållbart resultat
Vi utför allt från cylinderborrning och vevaxelslipning till topplocksrenoveringar, provtryckningar och termisk sprutning. Många av momenten kräver specialmaskiner, precision ner på tiondels millimeter och erfarenhet för att se vad som faktiskt behöver åtgärdas. Vi jobbar inte slentrianmässigt utan hos oss bedöms varje motor individuellt och vi lämnar bara ifrån oss arbeten vi själva kan stå för.
En SIMO-renoverad motor är redo för hård drift. Vi hjälper lika ofta veteranbilsägare som åkare, lantbrukare och entreprenörer med maskiner som måste fungera varje dag, oavsett väder. Det är därför vi lägger tid på att göra jobbet rätt. Från första bedömning till färdig motor. Vänd dig därför till SIMO när du behöver pålitlig hjälp med att renovera motor.




Renovera motor: cylinderborrning, arborrning och planslipning
Det räcker det inte med att byta slitdelar när man ska renovera motor. Grunden måste vara rätt. Därför börjar vi med att mäta upp blocket och avgöra hur slitage och eventuella skevheter påverkar helheten. Om cylinderväggarna är slitna, repade eller ovala, borrar vi om dem med rätt överdimension. Det sker i egna maskiner, av tekniker med lång erfarenhet av både moderna och äldre motorer.
Behöver blocket fodras om gör vi det internt, med fokus på hållbarhet och passning. Planslipning är ett annat vanligt moment som krävs för att topp och block ska få rätt tätning mot varandra. En ojämn yta påverkar både kompression, kylning och driftsäkerhet – därför är det inget vi slarvar med.
Alla moment sker efter kontrollmätning och varje steg dokumenteras noggrant. När du som kund vänder dig till oss för motorrenovering Östersund får du tillbaka en motor som fungerar som den ska, utan kompromisser. Det är så vi jobbar, oavsett om det gäller en vardagsbil, snöskoter eller entreprenadmaskin.


Vevaxelslipning, balansering och provtryckning hos SIMO i Östersund
En noggrant slipad vevaxel är avgörande för att motorn ska gå mjukt, utan vibrationer och onödigt slitage. Vi slipar alla typer av vevaxlar i egna maskiner, både för fyrtaktsmotorer och tvåtaktare. Särskilt vid renovering av äldre eller udda motorer krävs det precision och känsla för materialet. Vi på SIMO besitter dessa egenskaper och har den erfarenhet som krävs efter hundratals arbeten på allt från veteranbilar till skotrar och traktorer.
Vi erbjuder också dynamisk balansering för att motverka obalanser som annars kan orsaka både skador och minskad livslängd. Det här är ett moment många hoppar över, men som gör stor skillnad för motorns gång. Dessutom provtrycker vi topplock för att säkerställa att inga sprickor eller läckage finns kvar innan montering. Här finns inga genvägar utan vi vill veta att allt är tätt och redo att användas. Det gäller oavsett om du kör på bana, i skogen eller till jobbet.